Nye rapporter fra EUIPO

Publiceret 04-03-2022

2 nye rapporter om henholdsvis onlinereklamer og brug af kunstig intelligens ved overtrædelse og håndhævelse af ophavsret og design.

Onlinereklamer på websteder og apps, der krænker IP-rettigheder 2021
28. februar 2022

EUIPO skriver i undersøgelsens resume:
”En af indtægtskilderne for websteder og mobilapps, der giver adgang til indhold, varer eller tjenesteydelser, der krænker intellektuelle ejendomsrettigheder i kommerciel skala, er salg af reklameplads. Ud over at skabe indtægter for krænkere af intellektuelle ejendomsrettigheder, kan reklame for lovlige brands på websteder og mobilapps, der krænker intellektuelle ejendomsrettigheder, forvirre forbrugerne. De kan forledes til at tro, at det websted eller den app, de går ind på, giver adgang til lovligt indhold og lovlige varer eller tjenesteydelser.”.

Danmark er blandt de lande der indgår i undersøgelsen.

 

Undersøgelse af indvirkningen af kunstig intelligens på overtrædelse og håndhævelse af ophavsret og design.
2. marts 2022

I undersøgelsens resumé skriver EUIPO:
”Formålet med denne undersøgelse er at analysere indvirkningen af AI-teknologier på både overtrædelse og håndhævelse af ophavsret og design.

Denne undersøgelse er ment som et praktisk værktøj, der skal hjælpe fagfolk på området med at forstå indvirkningen af AI og sætte denne indvirkning ind i et bredere perspektiv.”.

 

Begge rapporter inkl. resume på dansk kan findes på EUIPO Observatoriets oversigt over publikationer.

Se flere nyheder

Vis flere