Handlen med kopivarer er stadig et stort problem. En ny rapport fra 2025 fra EUIPO og OECD viser, at forfalskede varer udgjorde op til 2,3 pct. af verdenshandlen i 2021 – svarende til 467 milliarder dollars.
Kampagnen henvender sig til unge og deres forældre. Kampagnen oplyser om de alvorlige konsekvenser ved kopivarer og giver gode råd til, hvordan man spotter og undgår dem – for eksempel i forbindelse med sommerferien.
Læs nyhed på Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside
Unge køber flest kopivarer
Målgruppen er valgt, fordi den nyeste undersøgelse fra EUIPO om holdninger og adfærd viser, at næsten hver tredje unge dansker mellem 15 og 24 år – 29 pct.– med vilje har købt kopivarer. Til sammenligning er tallet 26 pct. blandt unge i EU.
Vil du vide mere?
Kampagnen udbredes på Patent- og Varemærkestyrelsens sociale medier: Facebook, Instagram samt på postkort placeret i GoCards-stativer i landets biografer og caféer.
Læs de 6 gode grunde til at vælge ægte
Få tips til at undgå kopivarer, når du shopper (både i butikker og online)
Kampagnen er finansieret af den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO.