Efterspørgsel efter forfalskninger: Hvad ligger der bag forbrugernes valg?

Publiceret 12-12-2023

Undersøgelse fra EUIPO om forbrugeradfærd ved køb af kopivarer

Formålet med undersøgelsen er at få en bedre forståelse af de faktorer, der driver den bevidste efterspørgsel efter forfalskede varer. Den bygger på data indsamlet fra 10 EU-medlemsstater, hvor de deltagende forbrugere har været i alderen 15 år og derover.

EUIPO skriver bl.a. at ca. en tredjedel af respondenterne (34 %) angiver, at de bevidst har købt et forfalsket produkt mindst én gang på et tidligere tidspunkt, samt at undersøgelsen viser, at forbrugernes bevidste køb af forfalskede produkter afhænger mest af personlige egenskaber; højere behov for at høre til øger intentionen om at købe forfalskninger, og højere personlig integritet mindsker intentionen om at købe forfalskninger.

Hele undersøgelsen samt et dansk resume kan findes her.

 

 

Se flere rapporter om kopivarer

Vis flere