Kampagnen skal hjælpe unge danske forbrugere, i alderen 18-24 år, med at styre uden om kopivarer, ved at gøre dem bevidste om de risici, der er forbundet med falske varer. Sammen med satirikeren og internetpersonligheden, Martin Johannes Larsen, som er et kendt ansigt blandt målgruppen, sætter kampagnen fokus på nogle af de risici, man løber, hvis man køber en kopivare. Samtidig får de viden om, hvordan de kan styre uden om kopivarer ved at følge nogle få gode råd.
Sådan kan du spotte kopivarer, når du handler online
- Er der sprogfejl og skæve priser?
- Er prisen mistænkelig lav?
- Er webshoppens kontaktoplysninger mangelfulde eller falske? Tjek også "Om os"-siden.
- Er webadressen mærkelig?
- Er betalingsmulighederne mistænkelige?
- Betal altid med kort, så du kan benytte indsigelsesordningen! Kontakt din bank.
…Og husk: Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også!
Få flere gode råd til at undgå kopivarer når du handler på nettet.
Se de gode grunde til at købe ægte.
Du kan være med til at sprede kampagnens budskab ved at like eller dele!
Den digitale kampagne linker ind til en
kampagneside på dkpto.dk.
Pressemeddelelserne fra Patent- og Varemærkestyrelsen kan læses her:
”4 ud af 10 danske unge har købt kopivarer uden at vide det”
”Opfordring til forældre: Lærer du dit barn at styre uden om kopivarer på nettet?”
Du kan læse mere om kampagnen på
Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside.
Kampagnen er finansieret af EUIPO.
'Intellectual Property and Youth Scoreboard 2022'
Danske unge har svært ved at spotte, om de køber den ægte vare eller et forfalsket produkt, når de handler på nettet. Det viser ny rapport fra den europæiske varemærkemyndighed EUIPO.
Ifølge EUIPO’s nye ”Intellectual Property and Youth Scoreboard 2022” har hele 43 pct. danske unge i alderen mellem 15 og 24 år købt kopivarer uden at vide det, men mange køber også forfalskede varer helt bevidst. 39 pct. af de danske unge angiver, at de bevidst har købt kopivarer, hvilket er 2 pct. point højere end EU-gennemsnittet. Undersøgelsen viser samtidig, at de danske unge, som bevidst har købt kopivarer, især har købt: Tøj og accessoires (13 pct.), elektronik (11 pct.), fodtøj (9 pct.) og hygiejneprodukter (9 pct).
Undersøgelsen viser også at 19 pct. af de adspurgte unge danskere bevidst har tilgået piratkopieret indhold inden for de sidste 12 måneder.
EUIPO’s nye rapport, der undersøger vanerne for unge mellem 15-24 år i alle EU-medlemsstater i forhold til at købe forfalskede varer og tilgå piratkopieret indhold, kan tilgås her:
Intellectual Property and Youth Scoreboard 2022
.